Bunq niet aansprakelijk voor phishing fraude

man people night dark

AMSTERDAM – Bunq bank hoeft een klant die haar volledige saldo verloor aan phishing fraude niet te compenseren, zo oordeelt de rechtbank. De klant verloor ruim 33.000 euro nadat zij een link uit een sms-bericht volgde en haar inloggegevens op een website achterliet. Het sms-bericht bleek een phishing-bericht te zijn en de website was niet van Bunq.

Fraudeurs boekten vervolgens het volledige saldo van de rekening over naar een eigen rekening. Voor het overboeken had de klant zelf geen instemming gegeven en daarom eiste zij het geld terug van Bunq. De rechtbank gaat hier niet in mee. Bunq heeft in dit geval voldoende gedaan om de klant tegen een menselijke fout te beschermen. Zo waarschuwde zij preventief om phishing onder de aandacht te brengen, berichtte zij de klant toen een nieuw apparaat werd aangemeld, stuurde zij een waarschuwingsmail nadat er vanaf een nieuw apparaat was ingelogd en hanteerde zij een afkoelingsperiode van 24 uur voor transacties boven de 500 euro vanaf een nieuw aangemeld apparaat. 

De volledige uitspraak kunt u hier teruglezen

Geef een reactie