Callcenter nepagenten in Rotterdam waar drie verdachten zijn aangehouden

ROTTERDAM, 25 november 2025 – De politie heeft op vrijdag 21 november drie verdachten aangehouden in een Rotterdams callcenter dat werd gebruikt voor nepagenten- en bankhelpdeskfraude. De aanhoudingen volgden na een intensief onderzoek dat begon in Harderwijk, waar een 92-jarige vrouw slachtoffer werd van een geraffineerde babbeltruc.

Oplichting van 92-jarige vrouw leidt naar callcenter

De zaak toont opnieuw aan hoe geraffineerd criminelen te werk gaan en hoe kwetsbaar vooral ouderen zijn voor deze vorm van digitale en fysieke oplichting. De politie benadrukt dat echte agenten of bankmedewerkers nooit onverwacht bellen of langskomen om bankpassen, sieraden of contant geld op te halen.

In oktober kreeg de politie een melding uit Harderwijk. Een 92-jarige vrouw had urenlang aan de telefoon gehangen met iemand die zich voordeed als politieagent. De oplichter vertelde dat de persoonsgegevens van de vrouw waren gevonden bij twee aangehouden jongemannen. Het verhaal werd zo overtuigend gebracht dat de vrouw geen moment twijfelde aan de echtheid.

De nepagent gaf aan dat er verder onderzoek gedaan moest worden en dat een collega aan de deur zou komen. Niet veel later verscheen een man in zogenaamd “uniform” bij haar thuis. Onder het mom van onderzoek wist deze nepagent sieraden én haar bankpas mee te nemen. Pas veel later realiseerde de vrouw zich dat ze slachtoffer was geworden van een geraffineerde truc.

Inval in Rotterdam en aanhoudingen

Diezelfde dag viel de politie een woning in Rotterdam binnen. In het pand troffen agenten een volledig ingerichte ruimte aan die dienstdeed als fraudecentrum: meerdere telefoons, headsets, lijstjes met namen en scripts stonden klaar voor gebruik.

In het pand werden drie mannen aangehouden:

  • een 24-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats
  • een 29-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats
  • een 25-jarige man uit Amsterdam

De drie verdachten zitten nog steeds vast en worden verhoord. De politie sluit meer aanhoudingen niet uit, omdat onderzoek naar mogelijke opdrachtgevers, medeplichtigen en geldstromen nog loopt.

Babbeltrucs: een groeiend probleem

Babbeltrucs blijven een van de meest voorkomende vormen van oplichting. Criminelen bedenken allerlei smoesjes om vertrouwen te winnen:

  • Ze doen zich voor als politieagent
  • Ze bellen als bankmedewerker
  • Ze verschijnen aan de deur met een “dringende controle”
  • Ze gebruiken angst, spoed of verwarring om slachtoffers onder druk te zetten

Vooral ouderen zijn kwetsbaar, omdat oplichters inspelen op onzekerheid, goedgelovigheid of zorg om veiligheid.

Politie: “Laat ze niet binnen, wat ze ook verzinnen”

De politie benadrukt dat geen enkele echte bank of politiedienst bankpassen, pincodes, sieraden of geld komt ophalen. Ook worden mensen nooit onder druk gezet om direct te handelen.

Wordt iemand toch benaderd door een verdachte beller of iemand aan de deur? Dan is de boodschap glashelder:

Bel 112. Altijd.

Met een eenvoudige check kan de politie direct bevestigen of het om een nepagent of oplichter gaat.

Om ouderen beter te informeren, is de politie dit jaar een samenwerking aangegaan met Omroep MAX onder het motto: “Is het een nepagent, of is het oké? Check het via 112!”