Verbod op fatbikes raakt meer dan alleen jongeren
AMSTERDAM, 27 november 2025 – – De discussie over een mogelijk verbod op fatbikes in de binnenstad laait op. De gemeente Amsterdam wil beginnen met een verbod in het Vondelpark, omdat de overlast en het aantal incidenten met fatbikes flink zijn toegenomen. Maar een verbod op fatbikes heeft veel meer consequenties dan op het eerste gezicht lijkt. Een verbod op fatbikes raakt namelijk alle e-bikes, en dus ook gebruikers die zich netjes aan de regels houden.
Fatbike is juridisch gewoon een e-bike
In de wet vallen goedgekeurde fatbikes onder dezelfde categorie als andere e-bikes. Dat betekent dat de gemeente Amsterdam niet zomaar één type fiets kan verbieden. Een gericht verbod op fatbikes in de binnenstad zou juridisch kwetsbaar zijn, omdat de regels dan alleen een bepaald ontwerp treffen en niet het voertuigtype als geheel. In de praktijk komt een verbod op fatbikes al snel neer op een verbod op alle e-bikes in Amsterdam.
Daarmee zouden ook ouderen of mensen met een beperking worden geraakt, die juist dankzij hun e-bike zelfstandig naar de binnenstad kunnen om een boodschap te doen of een arts te bezoeken. Een algeheel verbod op elektrische fietsen schuift het probleem van overlast af op een brede groep gebruikers die niets verkeerd doet.
Definitie van fatbike is eenvoudig te omzeilen
Een ander probleem is de definitie van een fatbike. Vaak gaat het om brede banden, een robuust frame en een stoere uitstraling. Maar fabrikanten kunnen relatief eenvoudig de bandbreedte of het frame iets aanpassen, waardoor een fiets juridisch niet langer als fatbike te bestempelen is. Dan wordt de handhaving op basis van de APV praktisch onuitvoerbaar en ontstaat een kat-en-muisspel tussen producenten en overheid.
Overlast komt vooral door rijgedrag jongeren
De ervaren overlast en onveiligheid in Amsterdam heeft minder te maken met het type fiets en meer met het rijgedrag. Vooral jongeren rijden met meerdere personen op één fatbike, halen hoge snelheden en hebben vaak weinig verkeerservaring. In combinatie met telefoongebruik zorgt dit voor gevaarlijke situaties, zeker op drukke plekken zoals het Vondelpark en de binnenstad.
Technische aanpassingen en helmplicht als oplossing
In plaats van een algeheel verbod op fatbikes of e-bikes kan de gemeente inzetten op technische en gedragsmatige maatregelen. Door bijvoorbeeld het zadel te verkorten, wordt het onmogelijk om met twee of drie personen op één fatbike te rijden. Ook kan een leeftijdsgrens voor snelle e-bikes worden overwogen, net als een helmplicht.
Een helmplicht verhoogt niet alleen de verkeersveiligheid, maar maakt fatbikes ook minder aantrekkelijk voor jongeren die nu vooral voor het imago kiezen. Het debat over het verbod op fatbikes Amsterdam raakt dus direct de toekomst van alle e-bikes in de stad. In combinatie met gerichte handhaving op snelheid, telefoongebruik en het rijden met meerdere personen op één fiets kan Amsterdam de overlast aanpakken zonder alle e-bikegebruikers te straffen.
Zo wordt duidelijk dat een simpel verbod op fatbikes geen duurzame oplossing is. Slimmere regels, technische aanpassingen en beter toezicht bieden meer perspectief op een veilige binnenstad voor iedereen.