De maatregel is noodzakelijk omdat netbeheerder TenneT vanaf 2030 structurele stroomtekorten voorziet door de sluiting van centrales en een stijgende vraag. Deze kosten worden via nettarieven direct doorberekend aan alle Nederlandse zakelijke en particuliere eindgebruikers.